Be My Eyes hjælper firmaer med at hjælpe mennesker med synshandicap

12/06/2018

Du kender nok allerede app’en Be My Eyes. En verdensomspændende succes, hvor blinde kan få hjælp i hverdagen via en live video-forbindelse. Netop nu bliver servicen udvidet, når virksomheder hopper med på servicevognen.

54-årige Hans Jørgen Wiberg er stifter af Be My Eyes, der er en service til blinde:

- Be My Eyes er en app til smartphone - iPhone og android. Man laver en live video-forbindelse imellem en blind persons smartphone og en frivillig seendes smartphone. Den frivillige hjælper med, fx at se udløbsdatoen på mælken eller om ens tøj matcher eller noget helt andet. Den frivillige taler samme sprog og bor i nogenlunde samme tidszone som den blinde.

EN DRØMMESTART

- Rejsen har været lang. Jeg fik idéen i 2012. Jeg er ikke selv teknisk, så jeg vidste ikke, hvad jeg skulle med idéen. Så jeg tog til Aarhus til noget, der hedder ’Startup Weekend’. Der præsenterede jeg idéen og så var der syv andre, der gerne ville arbejde med idéen. Vi vandt prisen som den mest innovative idé, mindes Hans Jørgen Wiberg, og fortsætter med at fortælle, hvordan det gik derfra:

- Dansk Blindesamfund støttede idéen med 50.000 kr. og så brugte vi næsten et år på at søge penge. I slutningen af 2013 fik vi bevilget næsten 2 millioner kroner af VELUX Fonden. Det blev på en måde dag et i vores virksomhed, for så kunne vi ansætte folk til at udvikle. I november 2014 lancerede vi app’en i den danske App Store. Og i januar 2015 lancerede vi Be My Eyes i resten af verden. Det gav meget genlyd. Vi var i TV-Avisen og i Aftenshowet. Og meget hurtigt kom vi i Tech-medier rundt omkring i verden, især i USA. I alle de tech-orienterede medier som start-ups drømmer om. Så begyndte de mere etablerede medier at henvende sig. Vi gav 2-4 interviews om dagen i næsten to måneder i træk. Det var helt vildt! Og vi havde 10-15.000 downloads af app’en om dagen den første uge. På den måde fik vi en fuldstændig drømmestart. Og så er det ellers bare vokset og vokset.

STORE OPLEVELSER PÅ IVÆRKSÆTTEREVENTYRET

- Der har været mange store oplevelser. Jeg har mødt Stevie Wonder to gange. Vi har vundet en masse priser, så jeg har også mødt tre forskellige medlemmer af Kongehuset. Det har været stort at blive inviteret til forskellige konferencer og få lov til at fortælle om sit produkt. Det var også ret vildt den 17. maj på Global Accesibility Awareness Day. Her havde Google besluttet sig for at promovere Be My Eyes – ligesom Apple havde. Her fik vi 185.000 nye medlemmer i vores community. Det er en forøgelse på i hvert fald 20 % på bare en uge. Nu har vi rundet en million frivillige og vi er oppe på 76.000 blinde brugere. Vi er i næsten alle lande og kan hjælpe på 182 forskellige sprog med mere end 50 frivillige til hvert enkelt sprog. Det er ret fantastisk, siger Hans Jørgen Wiberg

NYE MULIGHEDER FOR HJÆLP

Be My Eyes udvider konceptet ved at give virksomheder mulighed for at give deres kunder med synshandicap support via app’en:

- Nu vi laver et samarbejde med forskellige firmaer. Og Microsoft er vores første kunde. Det er jeg rigtig stolt af. Microsoft har udvalgt 11 lande, hvor blinde har mulighed for at ringe direkte til Microsoft Support Center via app’en, hvis man har et problem med et Microsoft-produkt. Det gode er, at medarbejderen hos Microsoft kan se, hvad det drejer sig om, når den blinde fortæller, hvad der er galt. Danmark er ikke et af de 11 lande, men vi håber på, at de udvider deres service til alle lande, fortæller Hans Jørgen Wiberg, og forklarer hvordan det fungerer mellem Be My Eyes og Microsoft:

- Microsoft betaler et månedligt abonnement for, at vi hjælper dem med at hjælpe deres blinde kunder. Microsoft får meget nemmere ved at hjælpe dem. De har lavet statistik på det og der er mange, der bruger det. Deres support-opkald – samtalelængden - med blinde er blevet 30 % kortere, fordi support-medarbejderen nu kan se, hvad det er, der sker. Vi forsøger at lave den samme aftale med andre virksomheder som er relevante for blinde. Vi forhandler i øjeblikket med danske pengeinstitutter og danske teleudbydere. Vi er glade for, at det er gratis for de blinde og at firmaerne er glade, fordi det bliver nemmere for dem at servicere blinde kunder, afslutter Hans Jørgen Wiberg

HER FINDER DU APP’EN BE MY EYES

App’en er gratis og kan downloades på App Store og i Google Play butikken. 

Nyhedsbreve

Vil du have IBOS' nyhedsbrev tilsendt som mail?

Så klik her for at tilmelde dig nyhedsbrevet


Logo af Københavns Kommune