Bestyrelsesmedlem Gustav Kallan: ’Det er en kæmpe styrke, jeg er ung’

26/08/2019

IBOS har besøgt bestyrelsesmedlem, Gustav Kallan, i hans nye kollektiv og taget en snak om, hvilke udfordringer synsverdenen står over for og posten som bestyrelsesmedlem.

Det er en solskinsdag i august. Jeg er netop nået frem til at stor rød murstensbygning. Blåmejsegården, står der. I dag skal jeg besøge 27-årige Gustav Kallan. Gustav Kallan giver mig en rundvisning i sin lejlighed, der snart bliver forvandlet til et kollektiv, når yderligere tre beboere flytter ind. Og så sætter vi os i fællesrummet og tager en snak. I denne artikel kan du få en smagsprøve på, hvad vi talte om. Du kan også lytte til podcasten, 'Bestyrelsesmedlem Gustav Kallan: ’Det er en kæmpe styrke, jeg er ung’', hvor du lærer Gustav Kallan endnu bedre at kende.

De unge er ikke blevet hørt længe

Gustav Kallan er født med et synshandicap og studerer til dagligt på Roskilde Universitet, hvor han er ved at skrive sit speciale. Ud over det sidder han i ledelsen i Dansk Blindesamfund Ungdom, og det er herigennem, han har fået sin bestyrelsespost hos IBOS:

- Der er rigtig mange, der gerne vil høre, hvad de unge synshandicappede har at sige, men som måske ikke har viden om, hvad de unge går og tænker og har behov for, så det vil DBSU gerne hjælpe med at bidrage til, siger Gustav Kallan, og han mener netop, det er en styrke, han er ung:

- Jeg mener, en bestyrelse er stærkest, hvis der er en spredning og diversitet i sammensætningen af bestyrelsen. Og jeg er den eneste, der repræsenterer de unge. Det er helt tydeligt for mig, at de unge ikke er blevet hørt i mange år. Der er en gammel viden om, hvad det er, de unge har behov for, og hvordan de agerer. Så derfor er de unges stemme rigtig vigtig. Det er en kæmpe styrke, jeg er ung.

Det er dog ikke den eneste grund til, at Gustav Kallan har valgt at blive bestyrelsesmedlem hos IBOS:

- IBOS leverer ydelser til mennesker med synshandicap i hele landet og hjælper dem med at få et godt liv. Det vil jeg vildt gerne bidrage til. Samtidig er IBOS det sted i Danmark, som har mulighed for at samle viden på synsområdet og give ydelser til hele landet. Synsområdet er en ekstrem lille målgruppe, så det er svært for kommunerne at opretholde den ekspertise, der skal til for at kunne levere en ordentlig service til synshandicappede. IBOS kan derimod få den kapacitet, der skal til for at opretholde en vis kvalitet. Det er en vigtig ting i de her tider, hvor kommunerne hjemtager opgaver hele tiden. Vi skal holde fast i, at der skal være en fælles national enhed, som skal levere ydelser til målgruppen.

Mange udfordringer at tage fat i

Synsverdenen står over for mange udfordringer ifølge Gustav Kallan.

- Hvis man tager nogle af statistikkerne, så bliver mennesker med synshandicap ikke uddannet i lige så høj grad. Og de bliver ikke tilknyttet arbejdsmarkedet i særlig høj grad. Jeg mener også, der er problemer i forhold til at kunne favne hele målgruppen. I synsverdenen har folk en tendens til at dele sig lidt op i nogle forskellige fraktioner, og de er dårlige til at se hele målgruppen. Og se forskellighederne i hele målgruppen. Der er stor forskel på en, der er helt blind, og en der er svagsynet. Og på en person med synshandicap, som også har et andet handicap. De mennesker har forskellige behov. Og det er vi dårlige til at favne, mener Gustav Kallan og fortsætter med at give sit bud på, hvor man kan tage fat:

- Der er jo mange ting, man kan gøre. Jeg tror, man skal være bedre til at lave en systematisk vidensindsamling på synsområdet. Lige nu kræver det en individuel vurdering hele tiden. Selvfølgelig kræver det en individuel vurdering, men vi kan jo godt få nogle overordnede retningslinjer, som man kan gå ud fra til at starte med. Nogle retningslinjer, som også de, der har et synshandicap, og deres forældre kan tage udgangspunkt i.

Afslutningsvis giver Gustav Kallan IBOS et godt råd med på vejen:

- Man skal passe på, at man ikke kun tænker, at det er fagligheden, som skal vurdere, hvad der er det rigtige for de synshandicappede, men også lytte til, hvad det rent faktisk er, målgruppen vil have. Der kan IBOS have en tendens til at lukke sig om sig selv og ikke rigtig ville ud med noget af den viden, der eksisterer derinde. Man kunne godt arbejde på at blive bedre til at komme ud med den viden, man allerede har. Og blive bedre til at få feedback. Og anvende det til at forbedre viden og services, så det passer bedre til målgruppen. Så kan det også være, der kommer flere kunder i butikken.

Nyhedsbreve

Vil du have IBOS' nyhedsbrev tilsendt som mail?

Så klik her for at tilmelde dig nyhedsbrevet


Logo af Københavns Kommune