Var appen ikke pengene værd? Så kan du få dem retur!


Det har tidligere været muligt at få penge retur fra Apple, hvis der for eksempel var fejl i en app, man havde købt, eller hvis man kunne argumentere for, at man havde købt en forkert app: En iPad-app til en iPhone, for eksempel.

Det nye er, at man nu uden nogen argumentation kan fortryde indenfor de første 14 dage – så kan man få sine penge tilbage uden yderligere forklaring.

Ind imellem er der jo dyre apps på ønskelisten, men er de mon pengene værd, eller er de tilgængelige med VoiceOver?

Det har man nu mulighed for at finde ud af, uden at risikere at give pengene ud på en fuser.

Hvis man vil benytte sig af sin fortrydelsesret, har man altså 14 dage at løbe på, og den nemmeste måde at 'aflevere app'en tilbage på' er denne:

  1. Hver gang man har købt en app, får man e-mailet en faktura fra iTunes Store. Den kan man bruge når man skal returnere en app: Åbn emailen der handler om den app, du vil returnere.
  2. I emailen finder du linket ”Rapporter et problem”. Klik på det, så åbner iTunes Store i din browser.
  3. I dette skærmbillede skal du indtaste dit Apple-id (som er den email du bruger til din Applekonto) og din adgangskode (altså samlet de oplysninger du også bruger, når du logger på App Store).
  4. Nu er du på siden ”Rapporter et problem”, hvor du under punktet ”Vælg problem” kan vælge mellem flere forskellige årsager til, at du vil have pengene retur. Punktet ”Jeg ønsker at annullere købet” er det næstsidste. Vælg det og klik derefter på knappen ”Annuller køb”. Det var det hele og pengene for appen vil være tilbage på ens konto efter nogle dage.

Bemærk at der i skrivende stund er en fejl, således at man både kan få pengene tilbage OG beholde appen på sin telefon eller iPad. Den fejl bliver formodentlig lukket meget snart.

Bemærk også, at man også kan anmode om at få pengene tilbage efter de 14 dage, men så skal der være en mere vægtig grund til det. Man bruger samme fremgangsmåde, men under ”Vælg problem” vælger man en af de andre muligheder og så skal man – på engelsk – skrive hvorfor, man vil have pengene retur.

Der har været rygter fremme om, at nogen appproducenter måske ville lave en "Jeg frasiger mig returretten når jeg køber denne app"-passus i App Store, men det er på rygteplanet, og indtil videre fungerer det upåklageligt.

Send en kommentar:

entryid
blogid
proved

Din kommentar bliver synlig efter godkendelse

 

Blogger

Birgit Christensen

Birgit Christensen er IKT-konsulent og leder af hjælpemiddeludstillingen på IBOS.

RSS Feed

Få alle blogindlæg som RSS Feed her

Logo af Københavns Kommune