App-tilgængeligheden halter. Desværre.


”Er der et krav fra Apple om, at apps skal være tilgængelige med Voiceover?” blev jeg spurgt for nylig.

Hvis svaret havde været et ja, var hverdagen for mange mennesker med synsnedsættelse meget lettere.

Svaret er desværre nej. Apple er ganske vist det firma, som har den grundigste tilgængelighedsstrategi, så hvis jeg her skrev om andre firmaers arbejde med sagen, ville jeg kunne nævne endnu flere mangler – smiler.

Det, Apple gør (og gør godt), er at give et væld af muligheder for at gøre apps tilgængelige for oplæsning på for eksempel iPhone. Men det er stadig op til den enkelte appudvikler eller appudgiver, om hun eller han vil benytte sig af mulighederne og prioritere tilgængelighed. 

Alt for meget ’Klonk’ og ’Knap’

Det er absolut ikke alle, app-folk, som har tilgængelighed øverst på arbejdssedlen. Derfor får man som Voiceoverbruger nemt fingre i innovative, spritnye apps, der bare siger ”Klonk, klonk” som markering af, at man ikke kan få kontakt med indholdet. Eller de siger, ”Knap”, ”Knap”, ”Knap” i stedet for at give information om, hvad knappen kan.

Det er surt, dels fordi mennesker, der har brug for at få skærmbilleder læst op, så ikke kan bruge den konkrete app. Det er også surt, fordi det efter min mening peger fingre af en producent, der ikke er oppe på beatet. De skuffende lyde afslører producenter, der ikke ved, hvad der tæller i konkurrencen om at være en socialt ansvarlig virksomhed.

Bortforklaringer er mangel på omtanke

Jeg ved godt, at der er gode grunde til manglende tilgængelighed. Jeg er også helt med på, at et lille udviklerfirma, der har fået en god idé, kan have nok at gøre med at få deres app manøvreret sikkert gennem Apples mange krav til det helt basale. Man skal blandt andet tjekke, om appen er beskrevet godt nok, om alle certifikater er på plads, om den er helt fri for frække ord, om der er så meget som et bart bryst og hvad der ellers kan få alarmklokkerne til at ringe og få en app til at sidde fast i godkendelsesproceduren. Så kan det med tilgængelighed stå meget langt nede på listen.

Bortforklaringer er efter min mening ikke i orden, når der er tale om store, velrenommerede virksomheder, som glemmer, at deres kunder ikke kun er de, der kan sætte hak ved fuld førlighed på alle fronter.

Når man tænker på, hvor stor del af befolkningen der har ’et eller andet’ på førlighedsfronten – dårlig hørelse, dårligt syn, et bevægehandicap, dårlig hukommelse – så udstiller manglende tilgængelighed ofte manglende omtanke.

Hvis der så oven i købet er kastet offentlige midler i en app, der ikke er tilgængelig, så synes jeg, det er misbrug af vores allesammens penge. Bare fordi der ikke er et lovkrav om, at elektroniske løsninger skal være fuldt tilgængelige, så betyder det jo ikke, at man ikke skal gøre sig umage og se, hvor langt man kan komme.

IBOS tager temperaturen på vigtige apps

Når alt det er sagt, så er der heldigvis masser af gode historier om tilgængelighed: Når tilgængeligheden har været tænkt ind fra start og bare virker, når virksomheder og appudviklere er lydhøre og positive, når vi for eksempel henvender os fra IBOS.

På IBOS arbejder vi på at holde os orienterede om nye eller opdaterede apps, der har relevans for mange mennesker. Vi kigger også på apps som måske kun har et lille, men meget centralt publikum blandt personer med synsnedsættelse.

Vi tager temperaturen på tilgængeligheden på de apps, vi synes, er vigtige. Kører det stort set, når vi tager oplæsnings- og forstørrelseshatten på, eller er der måske en stor, central sten på vejen, der får brugeren til at snuble allerede på startsiden?

Får appen til at spille optimalt

Vi tager ofte kontakt til udgiveren, hvis noget driller. Vi kan ikke udpege konkret, hvordan man skal omprogrammere for at få det til at spille optimalt, men vi kan vise, hvor det kniber for personer med synsnedsættelse. Vi kan også henvise til apps, der har knækket tilgængelighedskoden og som måske kan inspirere.

Det dejlige ved det arbejde er, at vores henvendelser stort set altid bliver positivt modtaget og ofte ender forløbet med, at appen bliver rettet til og vi bliver bedt om at kigge en ny version igennem før den kommer i Appstore.

PS: Tjek IBOS’ appliste – nu med tests

Du kan undgå ærgrelser og app-fejlkøb, ved at tjekke IBOS' appliste, hvor vi som noget nyt har testet alle appsene for, om de er tilgængelige med Voiceover. Du finder applisten på dette link.

Send en kommentar:

entryid
blogid
proved

Din kommentar bliver synlig efter godkendelse

 

Blogger

Birgit Christensen

Birgit Christensen er IKT-konsulent og leder af hjælpemiddeludstillingen på IBOS.

RSS Feed

Få alle blogindlæg som RSS Feed her

Logo af Københavns Kommune