TESTER DIGITAL TILGÆNGELIGHED FOR AT STYRKE INKLUSION

E-bogseksperten med iPads

Nye apps risikerer kritik af Birgit Christensen, hvis de udelukker mennesker med synshandikap. Men der følger altid et løsningsforslag med, for IBOS’ ambition er, at alle får lige adgang til den digitale verden.

”Knap,” siger en syntetisk stemme for hvert tryk på forsiden af app’en Akuthjælp fra Danske Regioner. Stemmen burde sige ”Lægevagt”, ”apotek” eller ”psykiatrisk hjælp,” som der står på skærmen, men dele af app’en er usynlig for programmet VoiceOver, der læser tekst højt fra iPads og iPhones for mennesker, som ikke kan se, eller som kan se kun ganske lidt.

Den slags undslipper ikke opmærksomheden hos IBOS’ IKT-konsulent Birgit Christensen. Hun er en slags digital ombudsmand, hun følger markedet tæt og kontrollerer tilgængeligheden i de nye apps, der har et alment formål eller løser relevante problemer for mennesker uden fuldt syn.

”Jeg tester systematisk, om teksten bid for bid kan læses op, uanset hvordan man navigerer, og om den præsenteres i en logisk rækkefølge, når man ikke kan bruge synet til at skabe overblik. Med den specialviden kan jeg både vejlede fagpersoner, pårørende og synshandicappede i, hvilke apps, der er brugbare, og give producenterne feedback, så de kan rette deres app til,” siger Birgit Christensen.

STOR LYDHØRHED FOR UKENDTE PROBLEMER

DSB, Movia, Lægeforeningen og Coop er blandt de virksomheder, som har fået en uopfordret mail eller selv har kontaktet Birgit Christensen for at få hjælp til tilgængelighed i en konkret app.

”Generelt er der stor lydhørhed, og mange er meget interesserede i, at deres produkter også er brugbare for blinde og svagsynede, selvom de udgør et begrænset publikum. Men der kan godt gå lang tid, før ændringerne er på plads, måske fordi man samler flere tekniske problemer, inden man sætter en dyr teknisk opdatering i gang,” siger hun.

STØRRE INKLUSION ER AMBITIONEN

Birgit Christensen lægger vægt på at foreslå løsninger, selv om det ikke er hverken hendes eller IBOS’ opgave at rette op på tilgængelighedsproblemerne.

”Det er meningsløst blot at pege fingre ad folks fejl og sige, ”buh, det virker ikke.” Vores ambition er sådan set at bidrage til større inklusion i samfundet, så den digitale verden bliver for alle, også dem der ikke kan se eller måske er ordblinde eller svage læsere,” siger Birgit Christensen.

Ofte skyldes manglende tilgængelighed, at et ikon eller et tekstfelt ikke er blevet kodet rigtigt. Andre gange savner producenten viden eller forståelse for vilkårene for mennesker med synshandikap.

”Jeg er tit ude for, at folk ikke ved, at de har et problem, før de taler med mig. De tror, det er unødvendigt eller besværligt at medtænke tilgængelighed for blinde og svagsynede, eller også aner de ikke, at den er gal,” siger Birgit Christensen.

ARBEJDER FOR UDVIKLING OG IMPLEMENTERING AF IBEACON-TEKNOLOGIEN

Birgit Christensen arbejder intenst på at gøre iBeacon-teknologien til en effektiv hjælp for mennesker med synsnedsættelse.

"Man kan kalde beacons for talende skilte. De sender signaler, som bliver fanget af en persons smartphone, når hun eller han bruger en bestemt app, som samarbejder med beaconsene", siger Birgit Christensen.

Hun har været med helt fremme i udviklingen af appen Blinfo, der ved hjælp af iBeacon-teknologien gør det muligt for personer med synsnedsættelse at modtage beskeder om fx en bygnings indretning og faciliteter på deres telefon, mens de bevæger sig rundt.

Beacons er allerede i brug flere steder i Danmark og som regel med et kommercielt formål. Det kan være et supermarked eller en handelsstandsforening, som har kodet de små sendere til at fortælle forbipasserende om særlige tilbud. Museerne Aros og Den Blå Planet bruger også teknologien i deres udstillinger, dog uden særligt hensyn til mennesker med nedsat syn.

"Vi presser teknologien, for hver besked skal komme meget præcist i forhold til det sted, den skal informere om. Der stiller vi nok højere krav end eksempelvis et supermarked, som sikkert vil være tilfredse med at ramme alle forbipasserende indenfor en radius på ti meter med reklame for et tilbud," siger Birgit Christensen.

Læs mere

STYR PÅ KARRIEREN MED DEN RIGTIGE HJÆLP

Et krævende arbejdsliv kræver de rigtige redskaber og god rådgivning. Læs om karrierekonsulenten, der igen kan fokusere på arbejdet i stedet for på praktiske problemer.

Logo af Københavns Kommune