GODE RÅD, TIL MENNESKER DER ER NYBLINDE

Tekst: Gode råd

Det er en sorg at miste synet. Derfor er det helt naturligt at have kaotiske tanker og uro i kroppen. Kroppen forsøger at forholde sig til den nye situation og kan derfor reagere med stress. Nedenfor kan du læse 6 gode råd, som er brugbare, hvis man har mistet synet eller kender en, der har.

  • Husk reaktioner er naturlige: Når man mister synet, så oplever man at have mange forskellige reaktioner. Både fysisk og psykisk. Husk, det er helt naturligt.
  • Vær social: Når man mister synet, så kan man få lyst til at isolere sig. Men det er vigtigt at være sammen med mennesker, man holder af. Familie og venner kan både give den nødvendige omsorg og støtte, og man kan lave aktiviteter sammen med dem.
  • Tal med andre: Det er vigtigt at have nogen at tale med og dele alle de svære tanker og følelser, der er i spil. Det er ensomt at gå med det hele selv. Så tal med venner og familie. Det hjælper dig med at forstå og bearbejde synstabet.
  • Spis og sov godt: Når man mister synet, så kan appetitten og søvnmønstret ændre sig. Det er en god idé at gøre en ekstra indsats for at få sovet nok og spise god mad. Det hjælper din krop med at trives.
  • Individuelle reaktioner: Det er altid godt at møde andre i samme situation og erfaringsudveksle. Men husk på, at mennesker er forskellige og derfor også reagerer forskelligt på at miste synet.
  • Hav tålmodighed: Selvom du måske ikke har det særlig godt lige nu, så stol på, at du langsomt får det bedre. Din krop og dit sind skal bare have en chance for at vænne sig til den nye situation.

Akuttjenesten
Du er altid velkommen til at kontakte Akuttjenesten på IBOS. Det er et team af krisepsykologer og socialrådgivere, som tager ud og giver støtte, når mennesker akut mister synet. Akuttjenesten kan kontaktes på 28 49 01 69 eller 39 45 25 45.

Logo af Københavns Kommune