160 kilometer på ski i Grønland - uden syn

Foto af startopstilling i Arctic Circle Race 2015. Skiløbere i sportstøj står klar. Bag dem kan man ane et fjeld. Omkrig dem vejer det grønlandske flag

Foto: Arctic Circle Race

62-årige Arne Christensen er socialrådgiver og har en synsnedsættelse. Han er også vild med langrend. Og i år deltager han som den første med synshandicap nogensinde i Arctic Circle Race, der kaldes verdens hårdeste skiløb.

På tre dage skal deltagerne tilbagelægge 160 kilometer på indlandsisen i Grønland. Og om natten skal skiløberne lade op til næste dags strabadser i telte.

For Arne Christensen er Arctic Circle Race en drøm at være med i.

”Jeg ville gerne have været til start sidste år, men arrangørerne ville ikke tage imod min tilmelding, da jeg er blind og med henvisning til sikkerhed. Så det var lidt øv. Jeg gav dog ikke op.”

”Jeg har kontakt med mange ledsagere, og Claus Geleff, som jeg tidligere har løbet med, deltog selv i ACR i 2015. Vi aftalte, at han skulle tale med arrangørerne om min deltagelse i 2016. Claus lagde et godt ord ind for mig, og jeg er velkommen i år på betingelse af, at jeg har to ledsagere med. Det er helt OK, det betyder at min tur bliver dyrere, men meget sjovere.

Løber med to ledsagere

”Jeg har aftale med to ledsagere. Henrik Seidelin Dam har deltaget i ARC tidligere, og han ved derfor alt om arrangementet. Lars Røpke har jeg løbet i hundredvis af kilometer på ski sammen med, så de to friske fyre skal nok klare opgaven. Vi skal følges ad kilometer for kilometer.

”Vi skal selv sørge for mad i teltlejren, vi skal smøre ski derude og blive klar til næste dags skitur. Så der vil nok blive opgaver nok til to ledsagere i lejren, hvor jeg ikke forventer at kunne så meget på egen hånd. Det er store telte, der er sat op til spisning og til tørring af tøj og skistøvler. Jeg har hørt, at der er ting overalt. Tøj, tasker og skiudstyr. Så ud over jeg nok er temmelig træt, så vil jeg også have brug for ledsagelse rundt i lejren. Vi skal overnatte i telte med to-tre mand. Vi skal leje liggeunderlag og soveposer deroppe. Jeg skal sove med hue! Man afgiver meget varme fra hovedet, og det er vigtigt, at man ikke afkøles, da det koster energi. Det eneste varme, som der er mulighed for i teltene, er stea-rinlys.

”Jeg glæder mig utroligt meget, og jeg vil være herrestolt, når jeg løber over målstregen.”

Stået på ski i 38 år

Det lyder godt nok vildt! Hvor længe har du stået på ski, og er det en drøm, der går i opfyldelse?

”Jeg har løbet på ski siden 1978, hvor Blindes Skiunion blev stiftet. Jeg har været aktiv lige siden, og jeg synes fortsat, at det er fantastisk af løbe på ski. Jeg har deltaget i et utal af konkurrencer og stævner, og nu er det virkelig en drøm, som skal gå i opfyldelse.”

”Jeg har tænkt på Arctic Circle Race i flere år, og nu skal det være. Jeg synes, at det var helt vildt fedt at deltage i Challenge Copenhagen i 2012, hvor jeg var med i triatlon på fuld distance. Jeg tog initiativet til at lave et stafethold af blinde atleter, og jeg kørte de 180 ki-lometer på tandem. Det var en fantastisk oplevelse. At deltage i en ironmankonkurrence havde jeg aldrig troet skulle ske. Vi blev nr. 75 ud af 150 stafethold, og vi var de eneste handicappede atleter. Den oplevelse har givet mig mod på mere, og da jeg fik mulighed for at starte i Arctic Circle Race som den første blinde nogensinde, og da jeg har ledsagere, som vil med på turen, så slog jeg til. Jeg skal jo også af sted, inden jeg bliver for gammel. Det er fedt at deltage i friskidrætsarrangementer, og det stiller store krav, da jeg gerne vil vise, at jeg kan gøre mig gældende. Jeg deltager med det mål at blive accepteret som idrætsmand.”

Hård træning

Sejt, du er noget af en sportsmand! Træner du så dag og nat nu?

”Ja, så godt som. Jeg træner i hvert fald fem gange om ugen. Det er meget vigtigt for mig, at jeg er i form og 100 procent klar, når jeg står på startstregen den 1. april klokken 10. Derfor træner jeg, så meget, som jeg kan. Jeg har mit arbejde, familie og hus, som også skal passes, men der går naturligvis meget tid med træning.”

”De senere år har jeg primært trænet intervaltræning, som er hårdt, men det tager ikke så lang tid. Det er vigtigt, at jeg ikke træner for meget og for hårdt. Kroppen skal kunne følge med. Men når det går godt, så kan det være svært at holde igen! Inden starten den 1. april vil jeg gerne have været fem uger på ski, og det er den bedste træning, som jeg kan få. Når jeg er på træningstur på sne, så træner jeg i gennemsnit fire timer om dagen.”

”Jeg vil garanteret være stolt”

”Den fysiske træning er naturligvis vigtig, men den psykiske forberedelse er for mig at se lige så vigtig. Jeg tænker rigtig meget på turen i det daglige. Hvordan vil vejr og sneforholdene være, hvordan er løjpeprofilen, hvor koldt bliver det, hvordan vil det være i teltlejren, som ikke ligner noget, som har med den kendte hverdag at gøre? Ja, og alt muligt andet. Da jeg var på træningstur i julen med Henrik, som er den ene af mine ledsagere i, havde jeg mulighed for at snakke meget om Arctic Circle Race, da han tidligere har deltaget. Et af mine spørgsmål var, om man overhovedet får børstet tænder i løbet af de tre dage løbet varer? Det gør man!

Hvad tror du det kommer til at betyde for dig som menneske og som blind?

”Det er svært at sige nu, synes jeg. Men det vil være en meget stor idrætslig tilfredsstillelse at gennemføre ACR. Jeg vil garanteret også være stolt. Jeg har egentligt ikke tænkt så meget over det spørgsmål. Men lad os tale om det, når jeg er kommet over målstregen den 3. april og er hjemme igen.”

Følg med i løbet på Arctic Circle Races hjemmeside på dette link.

Interviewet med Michael Nielsson har tidligere været bragt i firmaet Instrulogs nyhedsbrev.

Logo af Københavns Kommune