"Then everybody comes in"

25. april 2013

I det lille øvelokale på IBOS er lyden så tyk, at gulvet vibrerer. Franske guitarer, færøsk saxofon og dansk percussion er bare nogle af de instrumenter, som skal smelte sammen til en reggae-udgave af sangen "Knocking on Heavens Door", og derfor er underviseren ved at orkestrere nummerets opbygning.

"Okay, and then everybody comes in and sings the chorus," lyder hans engelske version af en meget dansk måde at forklare, at alle skal synge med på omkvædet.

Men der bliver nikket bag mikrofonerne. På 'Copenhagen Game & Play Camp' er det ikke vigtigt at tale formfuldendt engelsk, det handler om at forstå hinanden på tværs af kulturer, for de unge deltagere mellem 17 og 25 år med nedsat syn kommer fra både Frankrig, Rumænien, Irland og Danmark.

Kulturmødet er vigtigst

De skal tilbringe en uge sammen om deres fælles interesse for spil. Musikalsk sammenspil, computerspil, boldspil og skuespil står blandt andet på programmet, men de unges vigtigste drivkraft for at være med er ikke spil men mødet med de andre.

"Det er ikke så tit, man er sammen med svagsynede fra andre lande, så det er spændende at høre, hvordan deres forhold er sammenlignet med vores," siger 21-årige Tobias Bay Jensen fra Danmark, og 22-årige Claire Shorten fra Irland har det på samme måde.

"Jeg elsker bare at møde nye folk og have det sjovt. Jeg er nysgerrig efter at vide, hvordan de andre lever med deres synshandicap, for det virker som om, det er ret forskellige muligheder, man har fra land til land,” siger hun.

Indtil videre har deltagerne dog kun talt lidt sammen. Sprogbarrieren er stadig stor, og det samme er nervøsiteten på campens anden dag. Men ligesom noget nyt er på vej til at tage form i  musiklokalet på IBOS, er der også skred i workshoppen om skuespil i gymnastiksalen.

Fra spaghetti til kannibalisme

Nicola fra Irland sidder med en lille stump ukogt spaghetti i hånden, som hun skal beskrive for de andre uden at fortælle dem direkte, hvad det er.

"Det er en hård pind, som kan blive blød, når den kommer i vand," siger hun, og straks bryder de andre fnisende sammen over formuleringens seksuelle undertoner. Det samme gør Nicola, da hun opdager tvetydigheden i sin formulering.

Så på sin vis virker øvelsen. For hensigten er at lære, at man som skuespiller skal sanse noget så præcist, at man kan formidle det til andre og få dem til at forestille sig det. Og det kræver tilsyneladende hverken fuldt syn eller fælles sprog.

Men det kræver, at man har et formål med, hvad ens karakter skal opnå og ved hvilket forhold, man har til de andre roller, forklarer underviseren, inden han smider to stole på gulvet. Sammenfiltrede forestiller de nu et fly, der er styrtet ned i en øde ørken og har overladt alle deltagerne til skæbnen.

”Hvem ville du vælge for at få noget at spise?” spørger han danske Tobias, som svarer ”Øh, altså du mener slå ihjel?”.  Og ja, der står kannibalisme på menuen nu.

Samarbejde bryder isen

Tobias tøver, det er ikke behageligt at træffe den beslutning. Rumænske Petre Prundaru på 18 år bryder ind. ”Ah, jeg ville nok gå på jagt efter et dyr og dele det med de andre, så vi slipper for at spise hinanden”, siger han.

”Du er en flink fyr så,” svarer underviseren, ”og du har virkelig fået et vigtigt mål. Du vil forhindre kannibalismen, smadder godt.”

Tobias rejser sig og peger på Nicola. Nogle i gruppen taler om, at i en virkelig nødsituation ville andre måske netop vælge en blind som offer, fordi de ikke regnes for så meget som seende. Det drabelige, fingerede måltid bliver dog aldrig til noget, før klokken kalder til virkelig frokost og sætter både musik og skuespil på pause til i morgen. Men samarbejdet er i gang, og deltagerne har lært noget nyt.

”Det er fedt at få nogle teknikker, og jeg vil nok lægge ekstra mærke til, hvad de gør, næste gang jeg ser en film,” siger danske Tobias.

Rumænske Petre synes også, at skuespillet gør samværet med de andre bedre. "Vi skal gøre noget sammen og lære at forstå hinanden bedre, det kan jeg godt lide. Jeg satser på, at det ender med, at jeg får nogle nye venner i hvert fald på Facebook!” griner han.

Copenhagen Game and Play Camp 2013 er sponseret af EU's Youth in Action og IBOS.

Nyhedsbreve

Vil du have IBOS' nyhedsbrev tilsendt som mail?

Så klik her for at tilmelde dig nyhedsbrevet


Logo af Københavns Kommune