Løsningen skal spille 100 procent

23. april 2014

”Sig mig, har den også en kalender?

En leverandør har lige lovprist sit nye produkt for en gruppe IKT-konsulenter på IBOS, da en af konsulenterne, Bo Alstrup, stiller spørgsmålet, som egentlig falder uden for mødets dagsorden. I baghovedet har han en sag, han længe har jagtet en løsning på.

Bo Alstrups job er at finde frem til IT-programmer og teknologiske apparater, som gør mennesker med svagt syn eller blindhed i stand til at klare deres arbejde eller studier.

Den borger, som Alstrup har i baghovedet, er selvstændig, og når hans kunder ringer, er han ofte på farten. Hverken en bærbar PC eller en iPhone med talesyntese kan opfylde hans behov, når han skal booke tider til sine kunder, og han indtaler derfor sine aftaler i stedet for at notere dem.

”I årevis måtte vi simpelthen reparere på det apparat, borgeren brugte, som minder om en gammeldags kassettebåndoptager. Men det var både slidt og næsten umuligt at skaffe dele til, så da en leverandør fortalte, at en ny version af Plextalk var i støbeskeen og endda med den afgørende kalenderfunktion, var det en kæmpe forløsning,” siger Bo Alstrup.

STILLER SPØRGSMÅL FOR AT AFKLARE BEHOV

Den årelange vej til en god IT-løsning for den selvstændige er en af Bo Alstrups sværeste sager. Det tog fem år at komme i mål. Almindeligvis tager en sag et par måneder. Men Bo Alstrups tilgang er altid den samme: En minutiøs analyse af den kæde af handlinger, som skal udføres, for at den enkelte kan løse sine opgaver.

”Der er så mange aspekter af en behovsafklaring. I hvilke situationer skal folk kunne læse og skrive? Hvilken slags tekster og filer drejer det sig om? Har de en fast arbejdsplads eller læser og skriver de også til møder, konferencer eller ude hos kunder? Hvor gode er de på forhånd til IT og teknik, og hvor meget mod har de på at give sig i kast med nye arbejdsgange?” siger Bo Alstrup.

Spørgsmål er et af hans vigtigste arbejdsredskaber kombineret med solid faglig viden. Han er svagstrømsingeniør og har siden uddannet sig inden for IT, kommunikation og pædagogik. I dag arbejder han i et af de teams på IBOS, som møder erhvervsaktive og studerende, der søger IKT-hjælp for at kunne være på arbejdsmarkedet eller i uddannelsessystemet.

METERVARER DUR IKKE

Bo Alstrup slipper først en sag, når han har besøgt arbejdspladsen eller hjemmekontoret og fået gængse computerprogrammer til at samarbejde med de særlige synskompenserende programmer, der kan forstørre skærmbilledet eller med en syntetisk stemme fortælle det, normalt seende læser sig til.

”Det dur ikke med metervarer, der næsten kompenserer for dårligt eller manglende syn. Det nytter heller ikke at sige til folk, at hvis de bare bruger et program fuldt ud, så kan de alt. I praksis kan folk kun overskue en vis mængde IT, og vi har forskellige forudsætninger for, hvad vi teknisk kan lære. Det er min hovedpine at nå frem til noget, som spiller 100 procent,” siger Bo Alstrup.

STÆDIGHED OG SPECIALISERET TVÆRFAGLIGHED

Stædighed og højt specialiseret tværfaglighed er ifølge Bo Alstrup IBOS’ helt særlige fordele sammenlignet med kommunale og regionale kommunikationscentre.

”Jeg er altid omgivet af kolleger med en højt specialiseret nicheviden, som jeg kan trække på, så vi sammen tager højde for alle aspekter af en situation. Derudover har IBOS den helt unikke mulighed, at vi kan blive ved med at søge efter en løsning, hvis det har almen interesse, selvom det hverken er muligt at forudse tidsforbruget eller rimeligt, at den enkelte persons kommune skal betale regningen,” siger han.

Dette langstrakte arbejde er muligt, fordi alle kommuner hvert år bidrager solidarisk til, at blandt andre mennesker med synshandikap kan få den nødvendige hjælp og kompensation til at være på arbejdsmarkedet eller tage en uddannelse.

Bo Alstrup har også helt personligt en unik fordel: Den hvide stok, som følger med hans svagsyn og skyder genvej til hurtig tillid.

”Jeg udnytter da mit dårlige syn og plejer at sige til folk, at jeg godt nok ikke ser ligesom dem, men at jeg har en god fornemmelse af, hvad det vil sige. Jeg fornemmer, at det får kommunikationen til at glide nemmere, så der hurtigere opstår en tillid til, at jeg forstår deres situation,” siger han.

Læs mere på dette link om IBOS' IKT-ekspertise, som er tilgængelig for alle mennesker med svagt syn eller blindhed.

Nyhedsbreve

Vil du have IBOS' nyhedsbrev tilsendt som mail?

Så klik her for at tilmelde dig nyhedsbrevet


Logo af Københavns Kommune