Lær at møde mennesker med handicap med værdighed

3. september 2015

Bind for øjnene, ørepropper og kørestole. Knap 40 hotelmedarbejdere og kommunalt ansatte har prøvet kræfter med handicap. Kurset Det værdige møde byder på oplevelser, viden og dialog om tabuer, så det bliver nemmere at møde mennesker med et handicap.

Ofte breder usikkerheden sig, når en kørestol eller en hvid stok dukker op i kommunens borgerservice eller i en hotelreception, på et museum, i en butik eller en lufthavn.

For hvordan hjælper man et menneske med funktionsnedsættelse, og er det pinligt at sige, ”Lad os se på det,” ”Nu går vi herhen,” eller ”Jeg forstår ikke, hvad du siger,” til nogen, der netop ikke kan se, gå eller høre?

Det værdige møde er et nyt halvdagskursus for personale, der jævnligt eller somme tider er i kontakt med mennesker med nedsat syn, hørelse eller førlighed.

Får en aha-oplevelse

Kurset ruster medarbejdere til mere naturligt og værdigt at møde og kommunikere med kunder eller klienter med et handicap.

”Der er ikke nogen facitliste, men vi oplever, at deltagerne får en aha-oplevelse, når de selv prøver at leve sig ind i mødet og får nogle fif. Mange tager tilbage på jobbet og ændrer adfærd,” siger Annemarie Haack Enevoldsen, der er kursuskoordinator på IBOS.

Kurset er udviklet af IBOS - Instituttet for Blinde og Svagsynede sammen med CFD og Landsforeningen af Polio-, Trafik- og Ulykkesskadede (PTU).

Grænseoverskridende øjenåbner

Mathilde Henneberg fra Kommuneservice i Gentofte var i foråret 2015 med på Det værdige møde. Hun lyttede til tre korte, faglige oplæg om at leve uden fuldt syn, hørelse eller førlighed og prøvede så selv at mangle en væsentlig sans.

Det var lærerigt selv at skulle spise, tale og bevæge sig med bind for øjnene, i en kørestol eller udstyret med kraftige ørepropper. Ligesom det gav indsigt at være hjælper for kolleger, der midlertidig fik frataget en sans.

”Vi fik en fornemmelse af, hvilke udfordringer handicappede støder ind i. Det var både grænseoverskridende og øjenåbnende. Man finder ud af, hvor meget tillid man skal have til sine omgivelser, når man pludselig skal guides af andre. Og det er jo mig og mine kolleger, der har rollen som hjælpere,” siger hun.

”Man tænker jo ikke over det”

Mathilde Henneberg og kollegerne i Gentofte Kommune opdagede for eksempel, at de på jobcentret eller ved skranken i Borgerservice ofte sidder gemt bag en computerskærm, når de taler med borgerne. Det kan gøre stemmen ulden og mundbevægelserne usynlige, hvilket er problematisk, når man hører dårligt.

”Man tænker jo ikke over det, men det gør vi nu og spørger til, hvad der kan hjælpe,”  siger hun.

Afmystificerer uden at pive

For Mathilde Henneberg var det samtidig udbytterigt, at tale om fordomme og tabuer, og det glæder IBOS’ kursuskoordinator.

”Vi har valgt den lidt anderledes undervisningsform, så folk ikke bare får fortalt om handicappede, men selv fornemmer, hvilke vilkår de lever med. Vi vil afmystificere mødet og komme udenom piv-historierne med, at det er synd for folk. Som medarbejder skal du kunne slappe af i mødet, og der sker ikke noget ved at sige ’se, høre og gå’ til folk, der ikke kan det, for det er almindelig sprogbrug,” siger Annemarie Haack Enevoldsen.

En sideeffekt ved Det værdige møde er, at læringen også kan bruges i mødet med ældre borgere og kunder, som ofte også hører, ser eller går dårligt.



Læs mere om Det værdige møde på på dette link.

Du kan kontakte kursuskoordinator Annemarie Haack Enevoldsen på e-mail ahe(a)ibos.dk for at booke et kursus eller høre mere.

Nyhedsbreve

Vil du have IBOS' nyhedsbrev tilsendt som mail?

Så klik her for at tilmelde dig nyhedsbrevet


Logo af Københavns Kommune