Klædt på til livet som studerende

15. august 2014

Der er stille i lokalet undtagen en ganske svag summen af oplæsning, der sniger sig ud af tre koncentrerede personers hovedtelefoner.

 

De tre er i gang med at teste, hvor hurtigt de kan læse en tekst med ørene og stadig få så meget indhold med, at de kan danne sig et solidt overblik. For når man studerer, er det hjælpsomt at kunne skimme en tekst, også hvis man ikke kan se.

 

Til september begynder de tre personer på henholdsvis pædagog-, psykologi- og jurastudiet. De er på IBOS - Instituttet for Blinde og Svagsynede til de årligt tilbagevendende startpakkedage, hvor kommende studerende på videregående og ungdomsuddannelser klædt på til deres nye hverdage, mentalt såvel som hvad angår hjælpemidler. 

 

Nødvendige hjælpemidler

En laptop, en scanner og en lampe er indholdet i den helt konkrete startpakke, som hver af de kommende studerende får med sig hjem. Efter aftale med Kvalitets- og tilsynsstyrelsen udleverer IBOS hjælpemidlerne, som er afgørende hjælpemidler for flertallet af studerende med dårligt eller intet syn. IBOS eksperter i informations- og kommunikationsteknologi (IKT) introducerer både maskinerne og de programmer, som erfaringsmæssigt er mest effektive og nyttige at arbejde med.

 

I et lokale får en ung mand med stærk synsnedsættelse instruktion i programmet OneNote, som er blandt favoritterne, når store der fra første dag på studiet skal holdes styr på et væld af internetsøgninger, tekster og noter uden, at man kan tage synet til hjælp. 

 

IBOS' IKT-konsulent Michael Christensen viser den unge mand, der skal begynde på historie- og oldtidskundskabsstudiet på Syddansk Universitet, hvordan programmet kan forvandle et billede af en tekst til 'rigtig' tekst, sådan at det synskompenserende forstørrelsesprogramt ZoomText kan håndtere teksten.

 

Mentalt forberedte

Startpakkedagene introducerer de kommende studerende til tekniske hjælpemidler, ligesom der er mental forberedelse på programmet.

Nuværende og tidligere studerende og gymnasieelever deler deres erfaringer med, hvordan man kan komme godt i gang med studielivet, ligesom de giver gode råd til, hvordan de kommende studerende kan tackle mødet med mange nye mennesker og krav.

I sin evaluering af startpakkedagene skriver en af deltagerne:

"Det var fedt at lære nogle hjælpemidler og muligheder at kende. Og det var også fedt at snakke med andre, som har dårlige øjne, og udveksle erfaringer."

 

En kommende gymnasieelev fortæller:

 

"Jeg føler, jeg kan nå mere og følge med i undervisningen som alle andre. Jeg ser en meget lettere skolegang, og jeg har fået en positiv indstilling til senere at starte på en videregående uddannelse. Jeg har også fået meget mere lyst til at tage med til fester på skolen, fordi vi hørte gymnasieelever fortælle om det. Jeg har fået lyst for en gangs skyld til at snakke om min øjensygdom, altså ikke snakke men 'SNAKKE' om de dybeste tanker omkring det. Og jeg har fået øjnene op for et helt andet liv, og hvordan man kan leve sit liv godt – om man er blind eller fuldt seende, hvis bare man har en rigtig tilgang til det."

 

Læs om IBOS studievejledning til studerende på ungdoms- og videregående uddannelser på dette link.

 

Nyhedsbreve

Vil du have IBOS' nyhedsbrev tilsendt som mail?

Så klik her for at tilmelde dig nyhedsbrevet


Logo af Københavns Kommune