ÅBNER EN NY VERDEN AF KOMMUNIKATION

IBOS kommunikationslærere

Send en sms, tjek Rejseplanen eller ring til tandlægen. Mange gøremål er lette med en iPhone i hånden, men uden syn bliver det kompliceret. Kommunikationslærer Tine Hansen forvandler det komplicerede til nye muligheder og vaner.

I Tine Hansens højre hånd ligger en sort iPhone. Med lukkede øjne og hjemmevante bevægelser mærker hun efter kanter og knapper for at illustrere, hvad der typisk foregår allerførst i hendes undervisning. Målet er at gøre kommunikationsteknologi til et hjælpsomt og lige så almindeligt værktøj i hverdagen for mennesker uden syn, som det er for de, der kan se.

”I dag er det helt almindeligt, at man altid kan gribe ned i lommen efter sin smartphone og få kontakt med omverdenen. Man skal nærmest kunne det for at fungere normalt. Men mange tror, at det er umuligt at være en del af, når de mister synet og ikke længere kan se, hvad der står på skærmen,” siger Tine Hansen. 

I sit arbejde som kommunikationslærer på IBOS fylder iPhones en god del. Lige dén version af en smartphone er valgt, fordi den har en indbygget talefunktion VoiceOver, som gør det muligt at bruge ørene i stedet for øjnene, når man skal læse nyheder på nettet, vennernes statusopdateringer på Facebook eller børnebørnenes sms’er.

 

AVANCEREDE FINGERBEVÆGELSER PÅ SKÆRMEN

Tine Hansen lader en finger glide hen over skærmen, og telefonen kvitterer med at sige ”Spotify,” ”Indstillinger,” ”Radio” eller ”Beskeder” afhængig af, hvor langt hun er i rækken af ikoner på telefonens skærm.

”Nogle har aldrig haft en smartphone i hånden før, og så starter man med at undersøge, hvilken vej den skal vende, hvor man tænder og slukker, og hvordan man holder fast i apparatet, så fingrene kan udføre nøjagtig de bevægelser, som betjener telefonen. Det er learning by doing,” siger Tine Hansen.

På telefonens skærm laver hun en særlig rotation med to stive fingre.

”Vi arbejder med andre bevægelser end seende bruger på en smartphone, og nogle af dem er ret avancerede. Men der er kontant afregning, for du kommer ikke videre, hvis du laver den forkerte bevægelse. Vi går systematisk frem, og skridt for skridt lærer man at trykke sig igennem funktionerne,” siger hun.


LÆRING MED MENING

Tine Hansens undervisning starter dog ikke ved A i manualens ordliste og slutter ved Z. Den tager afsæt i, hvad den enkelte vil bruge sin iPhone til.

”Det gælder for al læring, at den virker bedst, når man kan se mening i en opgave og relatere den til et behov i sin hverdag. Hvis du for eksempel vil kunne bestille en biografbillet, er der en lang række handlinger, du skal lære. Du skal selvfølgelig ind i selve telefonen, og du skal kunne gå på internettet og måske også ringe op. På den måde træner vi de samme funktioner til forskellige formål igen og igen, indtil handlingerne er automatiseret,” siger hun.

Det tager i gennemsnit 12 timer at lære at bruge en iPhone med VoiceOver-funktoner, men nogle er hurtigere end andre.

”Alle får eneundervisning, og typisk er unge lynhurtige, mens pensionister måske er fremmede over for teknik, og mennesker med nedsat syn på grund af en hjerneskade har deres helt egne udfordringer. Ind imellem må jeg sige til folk, at det ikke er realistisk at lære alt det, de ønsker sig, fordi det kræver for mange af deres kræfter,” siger Tine Hansen.


LIVLINE TIL LIGE VILKÅR

Synet er som regel for nylig blevet dårligt eller helt forsvundet, når et menneske kommer på kursus hos Tine Hansen. Sideløbende med kommunikationskurset genlærer de fleste for eksempel at gå i trafikken med den hvide stok, at lave mad og spise, at købe ind og holde hus. For undervisningen i kommunikation gælder det særlige, at man selv skal betale sin iPhone, fordi den betragtes som et forbrugsgode og ikke kan bevilges som hjælpemiddel.

"Det er en dyr anskaffelse, men mange siger bagefter, at det nærmest bliver en livline. Når man først kan bruge en iPhone med VoiceOver, har man en telefon fuldstændig på samme vilkår som seende og kan tale med om de samme ting som vennerne. Det er især vigtigt for unge,” siger Tine Hansen.

 

 

 

 

Logo af Københavns Kommune