DIGITAL TILGÆNGELIGHED STYRKER INKLUSION

IBOS app-og e-læsningsekspert

”Knap,” siger en syntetisk stemme for hvert tryk på forsiden af app’en Akuthjælp fra Danske Regioner. Stemmen burde sige ”Lægevagt”, ”apotek” eller ”psykiatrisk hjælp,” som der står på skærmen, men dele af app’en er usynlig for programmet VoiceOver, der læser tekst højt fra iPads og iPhones for mennesker, som ikke kan se, eller som kan se kun ganske lidt.

Den slags undslipper ikke opmærksomheden hos IBOS’ IKT-konsulent Birgit Christensen. Hun er en slags digital ombudsmand, hun følger markedet tæt og kontrollerer tilgængeligheden i de nye apps, der har et alment formål eller løser relevante problemer for mennesker uden fuldt syn.

”Jeg tester systematisk, om teksten bid for bid kan læses op, uanset hvordan man navigerer, og om den præsenteres i en logisk rækkefølge, når man ikke kan bruge synet til at skabe overblik. Med den specialviden kan jeg både vejlede fagpersoner, pårørende og synshandicappede i, hvilke apps, der er brugbare, og give producenterne feedback, så de kan rette deres app til,” siger Birgit Christensen.

 

Stor lydhørhed for ukendte problemer

DSB, Movia, Lægeforeningen og Coop er blandt de virksomheder, som har fået en uopfordret mail eller selv har kontaktet Birgit Christensen for at få hjælp til tilgængelighed i en konkret app.


”Generelt er der stor lydhørhed, og mange er meget interesserede i, at deres produkter også er brugbare for blinde og svagsynede, selvom de udgør et begrænset publikum. Men der kan godt gå lang tid, før ændringerne er på plads, måske fordi man samler flere tekniske problemer, inden man sætter en dyr teknisk opdatering i gang,” siger hun.
 

Større inklusion er ambitionen

Birgit Christensen lægger vægt på at foreslå løsninger, selv om det ikke er hverken hendes eller IBOS’ opgave at rette op på tilgængelighedsproblemerne.

 ”Det er meningsløst blot at pege fingre af folks fejl og sige, ”buh, det virker ikke.” Vores ambition er sådan set at bidrage til større inklusion i samfundet, så den digitale verden bliver for alle, også dem der ikke kan se eller måske er ordblinde eller svage læsere,” siger Birgit Christensen.

Ofte skyldes manglende tilgængelighed, at et ikon eller et tekstfelt ikke er blevet kodet rigtigt. Andre gange savner producenten viden eller forståelse for vilkårene for mennesker med synshandikap.

”Jeg er tit ude for, at folk ikke ved, at de har et problem, før de taler med mig. De tror, det er unødvendigt eller besværligt at medtænke tilgængelighed for blinde og svagsynede, eller også aner de ikke, at den er gal,” siger Birgit Christensen

 

Arbejder for tilgængelighed i E-bøger

Derfor beskæftiger hun sig også med e-bøger og tilgængelighed.
”Den teknologiske udvikling gør det muligt at forstørre skrift på en iPad eller på e-bogslæsere som Kinndle og KoBo, så bogstaverne bliver større end i en MagnaPrint-bog. På den måde kan personer med stærkt svagsyn fortsætte med selv at læse. Problemet er bare, at e-bøger ikke nødvendigvis er tilgængelige,” siger Birgit Christensen.


Hun arbejder sammen med en kollega på at få danske forlag til at lave standarder for e-bøger, sådan at de lige fra begyndelsen er tilgængelige. I den forbindelse er der et arbejde i gang med et større dansk forlag for at yde rådgivning om tilgængelighed i e-bøger, og Birgit Christensen og hendes kollega håber, at kan dele deres faglige viden med endnu flere.

 

 

 

 

Logo af Københavns Kommune